donderdag 6 november 2014

Een beetje zachtheid


Een tijdje geleden kocht ik het toffe breiboek Jules en Julie van Julie Jaeken, eigenares van mijn favoriete wolwinkeltje Julija's shop. Het kriebelde al even om er iets uit te maken maar het gure herfstweer van een paar weken geleden zette me er eindelijk toe aan om gezellig onder een dekentje de zetel in te duiken met een muziekje, koffietje en zachte breiwol. Zalig :-)!

Ik heb nog niet zo heel veel brei-ervaring maar ik durf af en toe wel een uitdaging aangaan. De uitdaging van dit vestje (model Liz uit Jules en Julie) lag erin dat het geen top-down constructie was maar eens een traditioneel gebreid vestje waarvan je alle delen afzonderlijk breidt en nadien in elkaar zet. Soms zat ik vast omdat ik bepaalde brei-taal niet kende (zoals elke 8ste rij meerderen). Heel fijn dat ik een mailtje kon sturen naar Julie en ook meteen antwoord kreeg! Op haar blog geeft ze ook veel uitleg over hoe je een truitje breidt. De pageviews uit Limburg moeten nogal de hoogte in gegaan zijn!

De Malabrigo wol is zo zacht en aangenaam, ik bestelde meteen 4 strengen van 100g in de kleur natural. Ik gebruikte precies 2 strengen voor maat 2 jaar. De kleurencombinatie op de voorpagina van Jules en Julie van ecru met fluo geel vond ik een schot in de roos. Ik gaf het vestje een fluo accentje aan de binnenkant van de zakjes en ik gebruikte fluo gele draad om de knoopjes aan te naaien. 

Ik had dus nog ongeveer 99 gram fluo gele wol over en ik maakte er een supersnelle snood mee (model Toon uit Jules en Julie). De rest zal waarschijnlijk een pomponnetje worden voor op een mutsje en dan zal ik nog wel wat fluo over hebben. Opgelet voor zij die ook met de fluo aan de slag willen, de kleur geeft enorm af en na een avondje snood breien had ik fluo gele handen en nog hardnekkigere fluo nagels. Ik zal de snood eerst moeten wassen voor ik hem rond de hals van Elysse hang.







13 opmerkingen:

  1. oh, dat is echt prachtig!! Ik ben altijd jaloers op mensen die kunnen breien. Ik durf daar niet aan te beginnen uit schrik dat het mij te lang zou duren vooraleer er resultaat is :-/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, moeilijk is het niet hoor! Wel wat werk aan maar ik brei vaak voor tv, dan ben ik toch nog nuttig bezig :-).

      Verwijderen
  2. supermooi met dat fluo accent! Ik sluit mij trouwens volledig aan bij Fruits de Mère :-). Tot welke maat gaat het patroontje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt :-). Het patroontje gaat van maat 6 maanden tot 8 jaar.

      Verwijderen
  3. Gij zijt toch echt een veelzijdig creatief talent hè!
    Haken lukt me nog (basis), en een muts breien in een basis-steek en wat hulp misschien ook nog maar zo'n vestje... I don't think so!
    Super mooi en ik vind het fluo accent super!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supermooi! Ik wilde ook eens breien en zag een foutje zitten...Dus toch maar weer aan de naaimachine!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo schoon! Ik heb me ook nog niet tot het breien bekeerd, wegens nog steeds een klein trauma van waar onze breiende moeder ons allemaal mee op straat stuurde. Maat dit, dit is erg stijlvol! (Al zijn mijn kinderen het er binnen een paar jaar ook niet meer mee eens wrs ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oei, breien kan ik nog niet, maar wat is dit mooi! Wat een leuke blog heb je en ik ben weg van je gestylde foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi! Verder dan rechts en averechts ben ik nog niet geraakt. Maar het kriebelt wel als ik al dat moois zie dat jij creëert!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een hip truitje met dat fluo-accent!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wondermooi! Ik ontdekte het breien net en maakte net mijn eerste mutsje :-) volgende project is een truitje, jouw versie doet mij watertanden!

    BeantwoordenVerwijderen