donderdag 15 mei 2014

Katschj


Hoeveel trendy jurkjes ik ook in gedachten heb, diertjesstofjes blijven voor Elysse het einde! In de winter maakte ik voornamelijk kleertjes met koetjes (zoals op het fotootje hieronder), vosjes, beertjes, hertjes en eekhoorntjes, maar de laatste creaties zijn tamelijk sober en abstract. Daarom besliste ik om nog eens iets met diertjes te maken. Voor Elysse zou momenteel alles in het thema van Maya de Bij mogen, maar gelukkig heb ik deze hype kunnen beperken tot sokjes en ondergoed... Toen ik dit stofje bestelde wist ik dat het toch bijna even goed zou zijn.

Het lag al een paar dagen op mijn naaitafel en elke keer als het in het vizier kwam was Elysse overenthousiast over de katschj. Daarom heb ik het maar snel gemaakt. Misschien wel een beetje te snel. De afwerking kon beter, maar ik had nooit gedacht dat ik zo fan zou zijn van het resultaat. Ochja, er is één zekerheid, kleding uit de bekende Spaanse modeketen heeft een slechtere afwerking.

Het stofje is Kitty Picnic van Lakehouse Pam Kitty en komt van bij Julija. Het patroontje is uit Stof voor durf het zelvers. Deze keer een maat groter, aangezien het vorige kleedje (dat in de volgende post komt) maar heel erg nipt was. Ik had maar 50 cm stof en ben dus creatief geweest. Het lijfje was iets langer dan dat van maat 92 en daarom kreeg ik er geen rokdeel met afgeronde zoom uit. Dan heb ik gewoon de rechthoek die overbleef gerimpeld. Zo moest ik de tekening ook niet laten doorlopen. 

Op de meeste blogs die ik bezoek lijkt men er een erezaak van te maken, de tekeningen te laten doorlopen aan de rits en tussen boven- en onderstuk. Meestal is dit prachtig, maar soms lukt het net niet en is het zo zielig. Omdat het bij mij waarschijnlijk meestal het laatste het geval zal zijn, heb ik voor mezelf beslist om dit gewoon niet te doen. En aangezien ik nog nooit meer dan 50 cm gebruikt heb voor een kleedje, is het een hele besparing. Toen ik in de herfst begon met naaien bestelde ik 25 cm voor rokjes en 50 cm voor kleedjes. Ik heb zo ontelbaar veel rokjes gemaakt voor 4 euro en kleedjes voor 8. Nu Elysse de 2 jaar nadert, begin ik te beseffen dat hier ook een einde aan zal komen... 

De volgorde van de posts is in de war gestuurd tijdens de pasronde. Ik maakte eerst hetzelfde kleedje in maat 92, maar dat viel heel krap. Spijtig genoeg kreeg ik Elysse na een lange dag wel overtuigd om het katschj kleedje te passen, maar kreeg ik het alleen maar uit door haar in bad te steken. Het andere kleedje zal dus een andere keer gepast worden. 

Deze shoot was weer een ware beproeving, en uit wanhoop zette ik Elysse op de salontafel. Na maanden van streng optreden als ze de salontafel opkroop, is dit opvoedingsprincipe ook weer van tafel geveegd. Madame vond het zelfs leuk en bleef maar rondjes draaien om haar kleedje te showen. 

Meer salontafelshoots volgen dus ...

Bovendien ook een sneak preview van nieuwe stofjes die op de salontafel lagen...














1 opmerking: