woensdag 30 april 2014

Des cerises en printemps?



Weloverwogen, nuttige aankopen... ze bestaan! En hier stel ik er eentje voor: een blinde ritsvoet! En niet zomaar eentje, een van 42 euro (met verzendkosten inbegrepen). Mijn moeder opperde of ik niet beter meteen een nieuwe naaimachine zou kopen, in plaats van een voetje. Maar om de een of andere reden ben ik gehecht aan mijn oude Bernina 800. Vooruit, achteruit, that's it. Geen speciale functies, geen elektronica... gewoon een mechanische naaimachine. 

Een paar maanden geleden begon ik aan verschillende projectjes met paspel en eentje met blinde rits. Snel naar de winkel voor een universele blinde ritsvoet. 5 euro, een koopje! Helaas was het op geen enkele manier op mijn naaimachine te bevestigen. Google bracht al snel duidelijkheid: Bernina heeft een speciaal systeem. Ik heb dan ook nog een oud model, dus een verouderd speciaal systeem. Zo'n voetje kostte rond de 45 euro. Toch nog eens naar een plaatselijke naaimachinewinkel. Daar beweerden ze dat er echt niets bestond voor een Bernina. Gelukkig leven we in het internettijdperk! Ik vond mijn voetje op www.naaicentrum.be. Na maanden twijfelen, probeersels met een gewone ritsvoet en herhaaldelijke voornemens om mijn projecten op de naaimachine van mijn mama af te werken, bestelde ik het dan maar. Na een dag stak het in de bus en het paste perfect.


Eigenlijk dacht ik altijd dat paspel bevestigen moeilijk was. Op foto's vond ik het resultaat vaak niet zo mooi. Maar eenmaal ik met mijn supervoet begon te naaien, naaide het zichzelf. Ook de blinde rits stond er vlug in. Ik geloof graag dat dit door mijn supervoet komt! En eindelijk komt er dus schot in de naaiprojecten.

Het patroon van het rokje, "Des cerises en hiver", komt uit een boekje van la Droguerie "Mes p'tits habits... signés la Droguerie". Ik kocht het boekje voor de breipatronen, maar eigenlijk zit er nog veel meer in; naaipatronen, juwelenideetjes, haarspeldjes, ... ik ben blij dat ik eens een patroontje probeerde, alles stond stap voor stap uitgelegd, het resultaat is prima en de maat valt perfect. Ik maakte de elastiek aan de achterzijde wel verstelbaar met een knoopje. 

Het stofje komt uit de collectie "Out to sea" van Sarah Jane voor Michael Miller. Vorige zomer was ik er helemaal weg van, en ik kocht bijna de hele collectie. Ik gebruikte de zeewierprint verleden jaar al voor een Lazy Days Skirt (laatste foto).







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen