maandag 24 maart 2014

Rondbreinaalden


Dit weekend kwam ook de Bloomsbury kid van mijn naalden. Er volgde een pasronde en bijhorende fotoshoot, maar tot mijn grote verbazing zat het SD-kaartje nog in mijn laptop. Ik wist zelfs niet dat je zo foto's kon nemen! Dat wordt nog een keertje overdoen dus...

Het was weer een schitterend patroontje. Lang leve Ravelry! Er staan zoveel geweldige patroontjes op, bijhorende yarn ideas en foto's van afgewerkte projectjes. Ook fijn als je eens een bepaalde wol wil proberen en je zoekt er een patroontje voor. Verslavend!

De Bloomsbury kid is helemaal top-down knitting. Er komt geen enkele montage aan te pas. Ik was er vol goede moed aan begonnen, het probleem van het rondbreien van de mouwen voor mij uit schuivend... 

Een van mijn eerste projectjes was een Baby Sophisticated Cardigan. Het zou een newborn vest worden, gebreid met naalden nr.7. Helaas ging het mis bij de mouwen. Ik vond enkel lange sokkennaalden en met 5 lange naalden mini-mouwtjes breien, dat was gewoon onmogelijk. Het vestje werd verbannen naar de kast...

Nu zou ik weer voor zo'n een uitdaging staan en dan nog eens voor mouwen met een patroon. Het patroon zou nooit op 1 naald kunnen blijven. Het zou dus al ingewikkeld genoeg worden. En dan moest ik er ook nog voor zorgen dat de overgangen van de naalden niet zichtbaar zouden zijn.

Het rondbreien van de body ging heel vlot, ik kon niet geloven dat ik de mouwen niet met ronbreinaalden kon breien. Internet onthulde een oplossing! The magic loop. De rondes vlogen erdoor... sokkennaalden behoren tot het verleden, ik koop alleen nog maar rondbreinaalden. Een demonstratievideo vind je op volgende link.

Ondertussen heb ik al een eindeloze collectie rondbreinaalden van verschillende diktes, verschillende lengtes... zucht, maar vorige week ontdekte ik eindelijk wisselbare rondbreinaalden van Lana Grossa. Gewoonweg handig! Alleen spijtig dat je ze af en toe wat moet bijschroeven. Ze komen wel degelijk los. Maar voor de rest heel handig. Ook als je bijvoorbeeld voor een boord naar een kleinere naald moet overschakelen.

Eerst wilde ik niets anders dan rechte naalden omdat ik schrik had dat je de aan een kabel bengelende steekjes niet meer gelijk kon breien. Maar mijn vrees was ongegrond. Je werkterrein wordt ook vergroot, opeens kan je overal breien omdat ze niet meer zoveel ruimte nodig hebt.

Is er nog iemand fan? 

Gelukkig heb ik nog wat "work in progress" foto's van de Bloomsbury. Meer foto's volgen en waarschijnlijk ook meer Bloomsbury's in de geweldige Malabrigo worsted van bij Julija.

Wordt vervolgd...
  

2 opmerkingen:

  1. Ik ben juist nog niet overtuigd :) Dat op en neer geschuif met die steken lijkt me juist veel lastiger dan "gewoon" op 3 of 4 pennen rond breien. Maar dat zou kunnen komen door de zeer goedkope rondbreinaalden die ik heb... Het is echt een gedoe op de steken er weer op te schuiven. In het filmpje waar je naar linkt gaat het heel vlotjes. Misschien toch maar eens een dure set aanschaffen dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of het echt aan de rondbreinaalden zelf ligt hoor, ze moeten gewoon lang genoeg zijn! Het gaat bij mij ook wel vlot, maar jij hebt misschien meer ervaring met meerdere pennen. Toch veel succes met het uitproberen!

      Verwijderen