zondag 16 maart 2014

Lente

Heeft er nog iemand zin in lente? Ik alvast wel! Ondanks de uitpuilende kasten met stof en wol, kon ik me dit weekend niet inhouden om nog enkele bolletjes wol en een lapje stof aan te schaffen (het zullen de eerste zonnestralen zijn).

Ik naaide nog nooit een kledingstuk voor mezelf, maar ik kon deze stof met een vintage foto niet weerstaan. Ideetjes voor een patroontje zijn altijd welkom!

Bij het stofje paste een bolletje Tosh merino light in de kleur Bloomsbury. Momenteel zit dezelfde wol in de kleur denim op mijn naalden en is het een Henslowe shawl in wording. Deze sjaal ziet er enorm moeilijk uit, maar is eigenlijk best wel gemakkelijk. Misschien gebruik ik het patroontje wel opnieuw voor deze wol. Spijtig dat de kleuren niet zoveel verschillen.


Sjaal en rok voor mama





Vestje en rokje voor Elysse


Aangezien ik nog nieuw ben ik brei-land, waren mijn eerste projectjes simpele werkjes. Ik vond de website van La Poule en ik breidde mijn versie van de Gilet Bonpoint (naar een vestje verkocht door het merk Bonpoint). Helaas is het nu helemaal versleten, mijn dochter heeft het al eindeloos veel gedragen. Zo'n simpel projectje en zo'n schitterend resultaat. Ik heb toen alle moeilijke brei-constructies afgezworen!




"Gilet Bonpoint"

Maar helaas, eenmaal iets onder de knie, roept er toch weer een nieuwe uitdaging. Die kwam er door een post van Julija met een ajourvestje van Lene Holme Samsøe. Ik vroeg me af of ik dit ook zou kunnen. Blijkbaar is ze het brei-icoon van Denemarken. Helaas bestaan haar boekjes enkel in het Deens, maar dat zou ook wel geen probleem zijn, toch?

Ik bestelde het bij http://www.tusindfrydcph.dk. Om de portkosten te drukken, bestelde ik ineens twee boekjes, dan viel het heel goed mee. Ik kreeg dadelijk een (Engelse) reactie op mijn mail (de website is volledig in het Deens), en ze zijn heel behulpzaam!


De boekjes eenmaal in de bus, begon ik vlijtig te vertalen, maar stilaan begon ik te beseffen dat mijn plan misschien té ambitieus was. Ik zou best eerst iets gelijkaardig proberen, in het Engels... dat zou al uitdaging genoeg zijn.

En zo zitten nu de Henslowe en de Bloomsbury kids in Malabrigo worsted, kleur damask rose op mijn naalden. Beide patroontjes gaan supervlot. 

Ik heb mezelf opgelegd om deze projectjes eerst tot een goed einde te brengen, en dan aan de topjes van Lene Holme Samsøe te beginnen. Daarvoor kocht ik dus de bolletjes Malabrigo silky merino in  kleur celeste (op de foto hierboven). De kleur rupestre ligt ook al te wachten. Het zullen een soort debardeurkes worden, ideaal voor het tussenseizoen met een t-shirt met lange mouwen, een rokje in Liberty Besty... en daaronder haar nieuwe stoere sneakertjes...

Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Leuk te lezen dat je een blog begonnen bent! Ik zal zeker wekelijks een bezoekje brengen. Ben fan van al je breiwerkjes.

    Wat betreft de Deense boekjes : de vertaling van het hartjes truitje is bijna klaar. Ik stuur hem door zodra hij af is. Ik ga zeker nog andere werkjes maken en zal je dan ook daarvan de vertaling bezorgen.

    BeantwoordenVerwijderen