zaterdag 22 maart 2014

Henslowe Freestyle


En dan nu een post over een afgewerkt stuk! Vandaag stopte ik de draadjes in van mijn Henslowe shawl. Ongelofelijk hoe eenvoudig dit breiwerk was, hoewel het er ingewikkeld uitziet! Het werk bestaat uit 3 delen: de driehoek in ribbelsteek, een stuk kantbreien (waar ik de herhaling vergat) en de picotjes, helemaal gebreid.  

Eenmaal begonnen kon ik het niet wegleggen. Zelfs in de auto gingen de breiwerkzaamheden verder. Spijtig genoeg ging dit ten koste van mijn concentratie en na de rit van een uur bleek dat ik niet gezien had dat rij 5 telkens 2 keer gebreid moest worden. Mijn grote gaatjes zijn dus een ronde kleiner dan origineel. Eigenlijk vond ik niet zo erg, want ik vond de draad die dwars door de gaatjes liep niet zo mooi. Nadien breidde ik wel enkele extra rijen recht, omdat ik schrik had dat de sjaal te klein uit zo vallen. 

Na het bloggen met ontelbaar veel speldjes, elk picotje moest worden vastgepind, kwam het kantwerk veel beter tot zijn recht en was de sjaal een stuk groter. Helaas nog niet groot genoeg, net te klein eigenlijk. Ik vond het idee eng dat ik maar 1 bolletje Madelinetosh had en ik durfde geen risico's nemen. Spijtig, want ik heb nog 15g over. Bij een volgende Henslowe brei ik het kantwerk in naald 4 in plaats van naald 3.5. 

Als beginnende breier ontdekte ik ook de voordelen van rondbreinaalden en nadien de voordelen van wisselbare rondbreinaalden, maar daarover meer in volgend bericht!

Ik heb nog een bolletje Madelinetosh merino light liggen, in de kleur Bloomsbury (deze sjaal is Denim) en ik twijfelde eraan om nog een Henslowe te maken, met de nodige aanpassingen dan. Ondertussen heb ik een nieuwe ontwerpster gevonden op Ravelry. Ze heeft meerdere kantbreipatronen en aan de reacties te lezen, ook heel schappelijk van moeilijkheidsgraad. Het zal dus 1 van haar ontwerpen worden.

Wordt vervolgd...





1 opmerking: